Prowadzisz sam kampanie w internecie? A może zlecasz ją agencji reklamowej lub freelancerowi? Nie ważne. Ważne, abyś umiał sprawdzić ich skuteczność. Rozpoznawał podstawowe wskaźniki. Wiedział, jak działa Twoja kampania.
Przygotowałam dla Ciebie trochę pojęć, które pozwolą Ci poznać lepiej świat reklamy w internecie. Z częścią wskaźników możesz się spotkać przy prowadzeniu kampanii Facebook Ads, AdWords, wysyłaniu kampanii email marketingowych, a z częścią przy zakupie miejsca reklamowego na portalach zewnętrznych. Wskaźniki te często pojawiają się w raportach, które dostajesz od firm z którymi współpracujesz oraz w artykułach branżowych.
Oto najpopularniejsze z nich:
- CPC (cost per click) – jest to jeden z modeli rozliczania się za reklamę w internecie. Wykorzystywany między innymi przy kampaniach AdWords i Facebook Ads. Ty, jako reklamodawca rozliczasz się za kliknięcie reklamy przez użytkownika, która najczęściej prowadzi do Twojej witryny. Jeżeli zależy Ci na jak największej liczbie przejść na stronę, to warto wybrać ten model rozliczeń.
- CPM (cost per million) – model rozliczeń stosowany głównie w kampaniach zasięgowych. Rozliczasz się za 1000 wyświetleń swojej reklamy. Kampania nastawiona jest na dotarcie do jak największej liczby osób. Taka forma rozliczeń wykorzystywana jest przy kampaniach wizerunkowych np., jeżeli chcemy pochwalić się pozyskaną przez firmę nagrodą lub zwiększyć rozpoznawalność swojej marki czy produktu. Liczy się sam kontakt z reklamą, przejścia na stronę są wartością dodatkową.
- CTR (click through rate, współczynnik klikalności) – jest to bardzo popularny wskaźnik, można go znaleźć przy większości kampanii reklamowych w internecie. Określa stosunek liczby osób, które kliknęły w reklamę do liczby osób, którym ta reklama się wyświetliła. Wyrażony jest w procentach (pomnożony przez 100). Im wartość wskaźnika wyższa, tym lepsza.
- OR (Open Rate, CTOR, Click to Open Rate) – wskaźnik stosowany w email marketingu. Określa ile osób, do których została wysłana wiadomość (mailing, newsletter, autoresponder) otworzyła ją. Jaki powinien być odpowiedni poziom tego wskaźnika? Trudno powiedzieć. Zależy on od branży, czasu i dnia wysyłki, od tematu maila, rozpoznawalności marki czy lojalności klientów.
- Sesje – jest to współczynnik dość trudny do wytłumaczenia. Najprościej mówiąc, jeżeli użytkownik wejdzie na stronę i spędzi na niej 30 minut, bądź przejdzie z jednej strony na kolejną podstronę serwisu, wówczas mówimy o sesji. Warto w tym temacie zapoznać się z artykułem Supportu Google – link.
- Odsłony – Google definiuje odsłonę, jako “Pojedynczy przypadek wczytania (lub ponownego wczytania) strony przez przeglądarkę.” Innymi słowami, jest to każde wyświetlenie strony przez użytkownika.
- Wyświetlenia vs. zasięg – dwa parametry, które często mogą być ze sobą mylone. Wyświetlenia określają, każdy kontakt użytkowników z reklamą. Użytkownicy mogą zobaczyć wiele wyświetleń tej samej reklamy. Zasięg to liczba osób, które zobaczyła odsłonę reklamy.
- Współczynnik odrzuceń – wskaźnik określa procentowo liczbę osób, które odwiedziły witrynę, a następnie opuściły stronę www bez wykonywania dodatkowych interakcji (osoby nie przechodziły do kolejnych podstron w serwisie).
- Konwersje – tym mianem określamy cele, które mamy zrealizować w naszej kampanii. Przykładowo mając sklep internetowy, naszym celem jest sprzedaż. Jeżeli mamy firmę usługową, naszym celem może być wypełnienie formularza kontaktowego na stronie.
- ROI (return on investment, zwrot z inwestycji) – Wskaźnik określa rentowność Twoich działań promocyjnych. Oblicza się go za pomocą stosunku zysków (przychód – koszty sprzedanych towarów i usług) osiągniętych przez kampanie do kosztów, jakie zostały w związku z nią poniesione, wyrażone w procentach (pomnożone przez 100). Jeżeli wychodzi nam wartość ujemna oznacza, że kampania nie jest rentowna, jeżeli dodatnia to zarobiliśmy, a jeżeli wynosi 0% to wyszliśmy na zero.