Wizja i pomysł, to niewątpliwie najważniejsze rzeczy, które są niezbędne przy tworzeniu kreacji reklamowej. Twórcy reklam szukają inspiracji w różnych dziedzinach, czy to w muzyce, czy w książkach, czy sztuce. Ważne, by pomysł był oryginalny, ciekawy i oddawał to co chcemy przekazać konsumentom.
Jednym z najbardziej inspirujących artystów w historii reklamy stał się hiszpański malarz surrealistyczny Salvador Dali. Jest to postać bardzo ekscentryczna, ale i bardzo utalentowana. Dali nie tylko malował obrazy, ale i współtworzył filmy, czego przykładem może być współpraca z Luisem Buñuelem nad filmem „Pies andaluzyjski”, czy wzięcie udziału w kręceniu filmu razem z Alfredem Hitchcockiem. Był nie tylko wizjonerskim malarzem, ale także rzeźbiarzem, reżyserem filmowym, projektantem scenografii, kostiumów baletowych i mebli. Projektował biżuterię oraz odzież dla Coco Chanel. W 1984 roku powstały pierwsze inspirowane obrazem „Pojawienie się twarzy Afrodyty” perfumy Dali Classique. Salvador Dali jeszcze za życia stał się legendą. Moda na jego sztukę trwała wśród amerykańskich wyższych sfer. Sławy takie jak Jack Warner, czy Helena Rubinstein zamawiały u niego portrety.
Salvador Dali inspiracją w reklamie
Twórcy plakatu reklamującego film pt.: „Milczenia owiec” inspirowani twórczością Salvadora Dali, przedstawili twarz Jodie Foster, której usta przykryte są przez wielką ćmę. Owad na swoim pancerzu nosi wizerunek trupiej główki. Powiększając tę część grafiki, można zauważyć, że czaszka to tak naprawdę ciała siedmiu nagich kobiet ułożonych na kształt trupiej główki. Autorem grafiki “Ciała kobiet jako czaszka” jest właśnie Dali, a umieszczenie jej na plakacie miało najprawdopodobniej symbolizować siedem ofiar seryjnego mordercy.
Jednym z najbardziej znanych obrazów Dali jest „Trwałość pamięci”, który przedstawia zdeformowane tarcze trzech roztapiających się zegarów kieszonkowych na tle nadmorskiego krajobrazu. Czwarty, zamknięty, leży w lewym dolnym rogu, zjadany przez mrówki. Obraz ten stał się inspiracja reklam m. in. firmy Lipton, która zamiast zegarów umieściła na plakacie zawieszki od herbaty ze swoim logo.
Operator sieci komórkowych Plus w swojej reklamie także posłużył się motywem cieknących zegarów, a slogan reklamowy natomiast nawiązuje do postaci malarza „Czasopodwajacz Dali”.
Bardzo interesującą kreację stworzyła jedna z brazylijskich agencji finansowych – AE Investimentos. Plakaty niewątpliwie są inspirowane sztuką Dali (obraz Kuszenie Świętego Antoniego), pełno w nich ukrytych znaczeń, nawiązań do kryzysu światowego, Ameryki, Wielkiej Brytanii, czy po prostu do samej gospodarki finansowej (sejf, byk – symbol nowojorskiej giełdy, wykresy, liczby).
Jedne z największych korporacji samochodowych także wykorzystały motywy surrealistyczne do promocji swoich aut. Firma Lexsus wykorzystała w swojej reklamie wyżej wymieniony obraz pt. „ Trwałość pamięci”. Motyw zegarów zastąpiono felgami samochodowymi oraz prędkościomierzem. Na plakacie występują także inne elementy budowy samochodu tj. zderzak, czy wycieraczki. Kampania ta była prowadzona w Singapurze w marcu 2009 roku.
Niemiecka firma Volkswagen w 2008 roku realizowała kampanię reklamową promującą swoja markę. Inspiracją stworzenia plakatu były niewątpliwie obrazy Salvadora Dali. Tak jak reklamie Lexsusa, plakaty nasycone są elementami odnoszącymi się do funkcjonowania samochodów. Sloganem reklamowym było hasło „Absurdly low consumption”, którego wizualnym nawiązaniem jest w chmura w kształcie automatu do tankowania, licznik ilości paliwa zawieszony na drzewie, kanister niesiony przez mrówki, czy platforma wiertnicza zamknięta w butelce.
W 2006 roku Czeskie centrum fitnessu Holmes Placa mając na celu promocję swojej placówki , wypuściło na rynek plakat z postaciami z obrazu „Płonąca Żyrafa”. Bohaterzy obrazu są przedstawieni podczas wykonywania ćwiczeń przy użyciu piłki i ciężarków. Na drugim planie znajduje się tytułowa płonąca żyrafa.
Pomysłem na reklamę sprzętu HiFi , produkowanego przez rosyjską markę Hi-fi Audio był obraz „Madonna z Port Lligat”. Kobieta na plakacie siedzi w otoczeniu głośników, które tak jak na oryginalnym obrazie tworzą nad nią arkadę. Natomiast nad kolanami zamiast niemowlęcia unoszą się słuchawki.
Po 30 latach od śmierci Salvadora Dali jego twórczość wciąż jest źródłem inspiracji. Sama postać malarza była nacechowana innością, wymyślnością zachowań, poglądów, gestów, ubioru. Cechą charakterystyczną jego wizerunku były jego wąsy. Sam Dali uważał : „Moje wąsy mają niezwykły potencjał reklamowy”. W kampaniach reklamowych niejednokrotnie wykorzystywano jego wizerunek. Hiszpański producent orzeszków Walnuts stworzył portret malarza wykonany z orzechów. Ciekawym pomysłem odznaczył się także niemiecki zakład kosmetyczny, który inspirowany fryzurami gwiazd, tworzył portrety wyłącznie wykorzystaniem wizualizacji ich włosów.
Salvador Dali jako twórca reklamy
Postać i twórczość Dali wzbudza dużo kontrowersji i sprzecznych odczuć. Działał na granicy po między komercją, a sztuką. Na pewno zachodzisz w głowę jak artysta mógł połączyć sztukę z reklamą. Dla przykładu Dali stworzył reklamę do tygodnika “Workly Work” reklamę pończoch “Bryan”.
Ale nie tylko pończochy wyszły spod ręki malarza. W surrealistyczny sposób stworzył także w 1972 reklamę samochodu Datsun 610 Wagon.
Artysta brał bardzo czynny udział w tworzeniu reklam. Jak sam powiedział “W wieku sześciu lat chciałem zostać kucharką. Kiedy miałem siedem – Napoleonem. Odtąd moja ambicja nie przestawała rosnąć, podobnie jak moja mania wielkości. Gdy miałem lat piętnaście, chciałem być Dalím i zostałem nim.” Jego ambicja, ciekawość świata i tworzenia wciąż nowych rzeczy ciągle rosła. A może cyt. “Mogę udowodnić, że zdolny jestem w tej chwili bez mrugnięcia przyjąć pięćdziesiąt tysięcy dolarów” spowodowało, że w 1968 roku zagrał w spocie promującym francuską czekoladę Lanvin. 😉
Zastanawialiście się może, kto stworzył logotyp Chupa Chups? W 1969 roku wyszło ono spod ręki Salvadora Dali. Forma przypominająca stokrotkę została entuzjastycznie przyjęta i używana do dziś w praktycznie niezmienionej wersji.
Artysta w swoich obrazach w sposób iluzjonistyczny imitował materialność przedmiotów łącząc je w fantastyczny, niespotykany w świecie realnym sposób, przez co uzyskiwał efekt dziwności, niezwykłości i tajemniczości (miękkie jak naleśniki zegarki). Ta właśnie dziwność i niezwykłość może w czyjejś głowie stać się początkiem ciekawych, oryginalnych pomysłów.