pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie strony internetowej – jak zacząć?

Zapewne często korzystasz z wyszukiwarki Google. Wyszukujesz informacji, produktów lub usług, którymi się interesujesz. Podobnie jak w przypadku większości użytkowników Twoje poszukiwania kończą się najczęściej na pierwszej stronie wyników.

Pozycjonując własną stronę internetową, musisz zadbać, aby zawierała kilka elementów wymaganych przez Googla. Działania pozycjonujące umożliwią jej wyświetlanie na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, co skutkować będzie większą liczbą odwiedzin. 

Pozycjonowanie stron — na czym polega?

Pozycjonowanie strony to działania, które mają na celu zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Proces ten jest długi i żmudny.

Jeżeli szukasz firmy zajmującej się księgowością z pewnością wpiszesz w wyszukiwarkę Google słowa: “księgowa”, “księgowość kraków” lub “biuro rachunkowe”. Pierwsze wyniki, które pojawią się na liście będą to reklamy stworzone przez system Google Ads. W ich przypadku rozliczać się będziesz za przekierowanie witryny. Pozostałe pozycje, to wyniki organiczne, które uzyskasz dzięki działaniom pozycjonowania.

Na świecie codziennie z wyszukiwarki Google korzysta aż 93% użytkowników internetu (gs.statcounter.com – lipiec 2019). Jest to kluczowy powód, aby zadbać o dobrą widoczność swojej strony internetowej. Pierwszy krok, jaki musisz podjąć to optymalizacja Twojej witryny. Musisz dobrać słowa kluczowe, które odzwierciedlają Twoje produkty lub usługi, a następnie umieścić je na stronie.

Źródło: Wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google

Co to jest meta title i jak go dodać?

Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest tytuł strony (meta title). To element, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania Google i w dużej mierze decyduje, czy użytkownik odwiedzi Twoją stronę internetową. 

Tytuł powinien odpowiadać zawartości witryny i zawierać słowo kluczowe. Będzie to sygnał dla robotów, które skanują strony internetowe (dzięki nim Google wie, jak pozycjonować Twoją stronę), że wskazana fraza jest dla Ciebie bardzo ważna. 

W WordPressie meta title i meta description dodasz dzięki wtyczce Yoast SEO, która jest prosta w użyciu i pozwoli Ci zachować odpowiednią długość tekstu.

Przykładowo, jeżeli Twoja firma zajmuje się usługami fryzjerskimi to title może brzmieć:

  • Salon fryzjerki Kraków – firma XYZ
  • Fryzjer Kraków – salon fryzjerski XYZ
  • Salon fryzjerski – strzyżenie damskie i męskie
Źródło: Wyniki wyszukiwania Google z odpowiednio stworzonym title

Jak napisać meta description?

Meta description to tekst opisujący Twoje usługi. Znajduje się on w wynikach wyszukiwania zaraz pod title. Nie jest on ważny z punktu widzenia robota Google, nie jest traktowany jako czynnik rankingowy i nie przekłada się bezpośrednio na osiąganą pozycję. Jednak atrakcyjna treść może wzbudzić zainteresowanie użytkownika i zachęcić go do przejścia na stronę, a tym samym wzroście współczynnik klikalności (CTR), który dla Googla jest ważny, aby osiągnąć lepsze pozycje. 

Jeśli nie uzupełnisz description na stronie, wyszukiwarka sama zadecyduje jaki tekst wyświetli, zaciągając go z treści strony. Tracisz tymsamym, kontrolę w jaki sposób użytkownik zobaczy Twoją witrynę w Google. 

Długość opisu powinna mieścić się w 155 znakach. Dłuższy tekst jest ucinany przez wyszukiwarkę. Unikaj duplikatów treści, dopasuj opis do zawartości strony, wykorzystaj słowa kluczowe i zachęć użytkownika do jej odwiedzenia. 

Zadbaj o kondycję swoich włosów. Skorzystaj z usług salonu fryzjerskiego XYZ. Wykonujemy strzyżenie damskie, upięcia okolicznościowe i koloryzację włosów.

Budowa treści strony internetowej

Strona internetowa powinna zawierać treści opisujące Twój produkt lub usługi. Nadawaj czytelną strukturę tekstom. Twórz strukturę hierarchiczną i korzystaj z nagłówków przy poszczególnych akapitach. Najważniejszym nagłówkiem jest h1 i powinien on się znaleźć na początku strony. Warto umieścić w nim istotne dla Ciebie słowo kluczowe. Pozostałe h2, h3 wykorzystuj jako tytuły poszczególnych akapitów.

Twórz unikatowe treści, które zaciekawią i zachęcą użytkowników do skorzystania z twojej oferty. Nie oznacza to, że każda strona powinna posiadać bloga. Prowadząc sklep internetowy, warto w pierwszej kolejności skupić się na opisach produktów. Natomiast jeżeli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, zadbaj o to, aby użytkownik mógł znaleźć na Twojej stronie internetowej informacje o ofercie, przykładowe realizacje i porady. Dobre treści nie tylko pomogą w lepszym wypozycjonowaniu witryny, ale również zbudują pozytywny wizerunek Twojej firmy.

Czym są ALTy?

Obrazy to nieodłączna część każdej strony internetowej. One również wpływają na pozycjonowanie, dlatego warto nadać im odpowiednią nazwę. Wiele osób, często popełnia błąd, dodając zdjęcia, których nazwa wygląda tak: “IMG1245”. Przed umieszczeniem ich na stronie, zmień nazwę na taką która będzie informowała co na nich jest.

W Google możesz wyszukiwać nie tylko konkretne strony, ale i grafikę. Aby uzyskać dobrą pozycję, opisz obrazek odpowiednim słowem kluczowym. Jak to zrobić? Uzupełnij znacznik “ALT” (alternatywny opis obrazka). Roboty, które badają witrynę w celu zbadania jej jakości pod względem pozycjonowania i nadania jej odpowiedniego miejsca w rankingu, nie widzą zdjęć. Najlepszym wyjściem jest więc dodanie tekstu w postaci znacznika ALT, który pomoże im określić, co znajduje się na zdjęciu.

Linkowanie wewnętrzne i przyjazne adresy URL

Tworząc podstrony pamiętaj, żeby linkowanie wewnętrzne było przyjazne dla użytkownika i łatwe w nawigacji. Pisząc artykuł na bloga, umieszczaj w nim linki do innych, pokrewnych tekstów, które zainteresują czytelnika i pozwolą znaleźć więcej informacji na określony temat. Tworząc większe strony, warto rozpisać sobie strukturę strony wcześniej.

Błędem, który często popełniają właściciele stron, jest złe nazywanie URL podstron w witrynie np. www.mojawitryna.pl/ab/789u7. Użytkownik nie wie, czego może spodziewać się po takiej stronie. Twórz przyjazne adresy, które będą zawierać tytuł strony np. www.mojawitryna.pl/koloryzacja-wlosow

Mobile friendly

Zwróć uwagę, czy twoja strona dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Dla wyszukiwarki Google mobile jest obecnie priorytetem. Jeżeli witryna nie jest dostosowana do wyświetlania na telefonach komórkowych i tabletach, obniża jej ranking. Wykonaj test swojej strony, za pomocą narzędzia Google.

Podsumowując

Poświęć trochę czasu na zoptymalizowanie swojej witryny. Pozycjonowanie to długi proces, ale drobne poprawki pozwolą, aby roboty Google spojrzały na Twoją stronę przychylniej. Dodaj słowa kluczowe w tytule, opisie strony, nagłówkach i treści. Twórz odpowiednie opisy i artykuły, które zbudują zaufanie Twojego odbiorcy, a Ciebie pokażą jako eksperta. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne oraz dostosowanie strony do urządzeń mobilnych ułatwi użytkownikom przeglądanie Twojej witryny. Cierpliwie czekaj na lepsze pozycje.

Digital Marketing Expert | Website

Specjalistka i pasjonatka marketingu internetowego z ponad 5-letnim doświadczeniem.

W swojej karierze prowadziła płatne kampanie za pomocą platform reklamowych Facebook Ads, Google Ads, Instagram, Twitter, LinkedIn, kierowane na polski oraz zagraniczne rynki. Koordynowała, planowała i analizowała działania reklamowe w internecie promujące projekty marketingowe oraz promocję produktów z wielu branż m.in. e-commerce, medycznych, developerskich czy odzieżowych.

W wolnym czasie namiętnie pochłania skandynawskie powieści i seriale kryminalne.